Tuli kesäkirjasestani mieleen varsin suloinen kesämuisto jonka oikeampi osoite olisi varmaankin aasiakas.net, mutta jonka nyt kuitenkin lisään muiden iloksi tänne.

Olin siis eräässä hki:n koillisosan ongelma-alueella nuorempana kesän marjakojun myyjänä..:

Asiakas tulee kokeilemaan ja hypistelemään tuotteita. Vertailee hintoja. "Onko sulla tässä vaakaa?"
Minä hymyillen: "Ei, meillä on käytössä litramitat mutta niiden lisäksi tulee aina kaupantekiäisiä."
Asiakas: "Ai että varastat asiakkailta? Ootkos kuule ämmä ikinä harkinnut rehellistä työtä?"
Minä häkeltyneenä: "Kyllä tämä on ihan lainmukaista toimintaa. Perunat saa kapassa, herneet, aprikoosit, kirsikat ja mansikat litrassa."
Asiakas: "Ja nämä ovat varmasti ihan mätiä ja pilaantuneita ulkolaisia!"
Minä: "Maistiaisia saa ilman muuta ottaa. Joko rasiasta tai pöydästä. Mansikat tulevat tilalta xxxx ja.."
Asiakas: "Kysyinkö minä sitä häh? Sanoin että sinä olet huijari ja varas! Täällä huiputat rehellisiä ihmisiä, jumalauta!"
Minä: "Niinno, jos toiminta epäilyttää niin tuossa ihan vieressä on market missä on vaak.."
Asiakas: "Voi saadana! Käsketkö sä asiakasta punnitsemaan! Ja tietysti laittaisit kerrankin oikean mitan kun tietäisit että asia tarkistetaan. Kyllä minä olen useita vuosia seurannut sinun toimintaasi!" (mainittakoon, että olin ensimmäistä ja viimeistä kesää tuolla.)
Minä: "Olen pahoillani jos olette joskus kokeneet toiminnasta mielipahaa. Voisin laittaa vaikka puolikkaan litran tästä hyvitykseksi."
Asiakas: "Siis sä yrität lahjoa mua?! Täähän on ihan naurettavaa! HEI KAIKKI! Täällä lahjotaan asiakkaita pitämään turpa kiinni!" asiakas karjuu naama punaisena parkkipaikalla.
Minä: "Kuulkaa. En yrittänyt lahjoa teitä vaan tarjota hyvitystä jos olette joskus kokeneet tulleenne kaltoinkohdelluksi. Jos ei toimintamme miellytä, teidän ei tarvitse täältä mitään ostaa. Siihen emme pakota."
Asiakas: "Siis sä pe*keleen h*ora käyt vielä vidduilemaan. Varastat täällä asiakkailta rahaa, valehtelet ja sitten vielä käsket painua hevon he*vettiin! Mä teen sun toiminnastasi lopun täällä! Kato vaan, huomenna on tarkastajat täällä! Soitan sun pomolle ja saat likka etsiä töitä tän jälkeen pitkään. Noin ruma pääsee korkeintaan p*skoja pesemään." + lisää mesoamista. Minulla oli itku kurkussa ja teki mieli vain lähteä kävelemään ja jättää se koko paikka taakse. Loppujen lopuksi tyyppi ei mitään ostanut vaan lähti haukuttuaan minut pystyyn. Kädet tärisivät varmaan vielä kaksi tuntia jälkikäteen.

Tuollaista sai siellä kuulla joka ikinen päivä. Harvemmin tosin yhtä antaumuksella kuin tuolloin. Vihasin paikkaa ja vihaan yhä edelleen. Koko mestan saisi räjäyttää maailmankartalta.