Tänään olen saanut valtavasti aikaan. Olen lukenut, pessyt pyykkiä, mutta ennen kaikkea siivonnut. En edes tiennyt, että pääsiäisenä on perinteisesti tehty kevätsiivouksia. Minä vain ajattelin hyödyntää pyhät ja kantaa jälleen ylimääräistä roipetta roskikseen. Järjestelin kaappeja ja lajittelin tavaroita. Kävin läpi myös vanhoja töitäni lisää ja heitin lisää selvästi vailla tulevaisuutta olevia töitä pois. Keskeneräisiä maalauksia, luonnoksia jotka eivät vain toimi tai olivat hankalia säilyttää. Kuten morsiusmaalaus jossa oli kuivattuja ruusuja, kolikoita ja nastoja (!). Yksi niistä upposi kantaansa myöten oikean etusormen niveleen ja tulehdutti koko sormen. Vaikka puhdistin sen ja laitoin päälle laastarin, on koko sormen yläosa syvänpunainen ja turvoksissa. Onkohan jäykkäkouristusrokotteeni vielä voimassa? :) Joka tapauksessa sormi on tajuttoman kipeä.

Kaapeissa alkaa olla tilaa. Järjestin taidetarvikkeeni kunnollisesti ja taisinpa heittää kuivuneita öljypastelliliituja poiskin. Yritän taas alkaa säännöllisesti harjoitella. Huomasin tänään nimittäin kauhistuttavan asian. Olen aivan ruosteessa. Motoriikka, hahmotus ja itsevarmuus ovat kärsineet. Työni eivät tahtoneet onnistua sitten millään. Nyt päätin kaivaa oppikirjat esille ja tehdä muutaman viikon ajan joitakin harjoitustöitä viikossa. Ihan että saan taas tietyn rutiinin. Oli pienoinen shokki huomata miten nopeasti taidot ruostuvat. Eihän siitä ole kuin vuosi kun tein töitä asioiden eteen säännöllisesti. Siitä huolimatta tuntuu melko vapauttavalta tehdä töitä kun tietää, ettei joudu pilkan ja väheksynnän kohteeksi kritiikeissä. Töistäni ei ikinä löytynyt mitään hyvää. Ne olivat naurunaihe, säälivän hymähtelyn ja väheksynnän aihe. Olen todella iloinen, että aikani siellä koulussa on ohi. Toisaalta jäi harmittamaan, että olin niin masentunut etten koskaan valmistunut. Olisihan se ollut hienoa. Mutta kaiken tuon arvoista? EI.

Rakkaani saapuu su-ma välisenä yönä. Aion mennä hänen luokseen yöksi, kömpiä vuoteeseen ja odottaa kunnes hän tulee ja suutelee minun unesta pehmeitä huuliani.